ارتقا امتیاز ارزشیابی عملکرد پژوهشی مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری در سال 1390 و 1391
امتیاز ارزشیابی
ارزشیابی فعالیت های پژوهشی دانشگاهها/دانشگاههای علوم پزشکی کشور یکی از وظایف اصلی معاونت تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که از سال 1380 به صورت آزمایشی و از سال 1381 هر ساله با استفاده از فرم های مدون و دستورالعمل های مربوطه صورت پذیرفته است. این روند دارای فرایندی پویا بوده که مبتنی بر سیاست های نظام تحقیقات کشور، نیازهای موجود و بر اساس بازخوردهای دریافت شده از ذینفعان کلیدی در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور، هدفمند گردیده است.
ارزشیابی به عنوان فرآیندی ناظر بر جمع آوری نظام مند اطلاعات به منظور کسب شناخت جامع و کمی، بهبود عملکرد، یادگیری، پاسخگویی، برقراری ارتباطات و برنامه ریزی برای آینده است. بر این اساس، ارزشیابی توانمندساز بخشی از چشم انداز خردورزانه ارزشیابی است که در آن مفاهیم، فنون و یافته های ارزشیابی برای ارتقاء پیشرفت و بالندگی به کار گرفته می شود. ارزشیابی دانشگاههای علوم پزشکی در راستای اجرای اقدام ملی شماره 11 از راهبرد کلان 1 نقشه جامع علمی کشور می باشد. بر اساس این راهبرد لازم است طراحی نظام کارآمد برای نظارت و ارزیابی و استقرار نظامهای جامع رتبه بندی، به اجرا درآید.
بر اساس سیاستهای کلان پژوهشی کشور، ارتقاء سطح علمی و کاربردی دانش منتج از تحقیقات و افزایش کارایی و اثربخشی آن، درصدر اهداف معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مهمترین رکن سیاست گذاری در عرصه تحقیقات مرتبط با سلامت، قرار گرفته است.
با توجه به این دیدگاه، رفع موانع تحقیق، تشویق و ترغیب محققین و حمایت های مادی و معنوی از ایشان و موظف نمودن سازمانها و مراکز تحقیقاتی کشور به حمایت مستمر از محققان و انجمن های علمی- تحقیقاتی از مهمترین وظایف نهادهای سیاست گذاری در عرصه پژوهش برشمرده شده است.
در این خصوص قابل ذکر است که امتیاز ارزشیابی مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1390، 19/1224 بوده که نسبت به سال گذشته رشدی نزدیک به 50 درصد داشته است، و در سال 1391 این امتیاز به 63/1270 رسیده که بازهم نسبت به سال قبل از رشد درخور توجهی برخوردار است و این رشد قابل توجه مرهون تلاش اعضای محترم هیئت علمی مرکز در بخش های مختلف از جمله محور تولید دانش (انتشار مقالات در مجلات داخلی و خارجی، تالیف کتاب، ارائه مقالات در همایش های داخلی، خارجی و بین المللی و . . .) و شاخص محور ظرفیت سازی (میزبانی تورهای تحقیقاتی دانشجویی و برگزاری همایش های کشوری) و زحمات بی دریغ دکتر سارا رحمتی رودسری، کارشناس ارزشیابی مرکز و همکاران ایشان در جمع آوری دقیق و به موقع داده ها، وارد کردن آنها در سامانه ارزشیابی وزارتخانه مرکز و مدیریت سامانه مرکز است.